Spit

Een uitspraak die je regelmatig voorbij hoort komen “het is in m’n rug geschoten”; spit! Maar wat is er dan eigenlijk gebeurd?

Wanneer het in je rug schiet verkrampen de rugspieren. Vaak is het een reactie van de spieren bij een overbelasting, verkeerde beweging of bij opstaan. Spit is geen officiële diagnose maar een term die gebruikt wordt bij acute lage rugpijn. Het verstijven van de spieren fungeert als beschermingsmechanisme. Bij acute lage rugpijn zijn de spieren, banden en gewrichten in uw rug eigenlijk ‘uit vorm’ of ‘uit balans’. Vier op de vijf mensen heeft weleens last van rugklachten. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug.

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

• Veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name als u dit doet met gestrekte benen/knieën)
  • Lang in één houding zitten of staan
  • Repeterend werk doen (bijvoorbeeld veel met een muis achter de computer of in een fabriek werken)
  • Plotselinge, hevige inspanningen
  • Blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines)
  • Overgewicht
  • Roken

Bij lage rugpijn heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn. Waar rugpijn vandaan komt, is lastig om aan te geven. Meestal is er geen sprake van ziekte of blijvende schade.
Je bent al snel geneigd om niet meer te bewegen bij pijn maar in het geval van lage rugpijn is het juist erg belangrijk om rustig te blijven bewegen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat níet bewegen meer kwaad doet dan goed. Het motto is: blijf bewegen, maar forceer niets. Zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen of lang in één houding staan of zitten kun je daarom beter vermijden. Het helpt om te wisselen van houding en een stukje te lopen. Vergeet niet om rustmomenten te nemen, zodat je even kunt ontspannen. Stress zorgt namelijk voor een gespannen houding en dit vergroot uw kans op rugpijn. Wanneer je veel pijn hebt, kunt  je pijnstillers nemen. Neem de medicijnen wel op vaste tijdstippen en bouw het gebruik langzaam af als je wilt stoppen. Na maximaal een week kun je weer langzaam beginnen met het opbouwen van dagelijkse bezigheden.

Dit is wat je kunt doen:

• Als u iets tilt, houd dan het voorwerp dicht tegen uw lichaam aan.
  • Zak door uw knieën met optillen.
  • Voorkom dat u met uw rug draait als u een zwaar voorwerp tilt.
  • Wissel af en toe van houding (als u zit, probeer dan om iedere 20 à 30 minuten te gaan staan en vice versa).
  • Gebruik een stoel met goede steun in uw onderrug, ga niet zitten op lage of zachte stoelen.
  • Zorg dat uw werkplek een prettige hoogte heeft.
    Zorg voor ontspanning
  • Blijf fit door regelmatig te bewegen: wandelen, fietsen, zwemmen, etc.

Wat houdt de behandeling van de fysiotherapeut in?

De fysiotherapeut zal beginnen met een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek om zo de problemen in kaart te brengen. De behandeling is dan ook afhankelijk van wat er uit het onderzoek komt. Er kunnen fysiotherapeutische technieken ingezet worden om de klachten te verlichten en hiernaast zal er altijd plaats zijn voor advies en oefeningen. Bij rugklachten kunnen deze oefeningen ervoor zorgen dat je je beter voelt. Je krijgt oefeningen die aansluiten bij de problemen die je ervaart wanneer je beweegt.