Rugklachten

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen krijgt wel eens met rugklachten te maken. Rugklachten zijn zeer vervelend en kunnen ervoor zorgen dat jij beperkt wordt in het uitvoeren van je werk en andere dagelijkse activiteiten. Rugklachten kunnen ontstaan door verschillende blessures en aandoeningen. Hoe deze aandoeningen het beste behandeld kunnen worden is afhankelijk per patiënt en de oorzaak van de aandoeningen. Hieronder ontdek jij welke soorten rugklachten er zijn, wat de symptomen zijn en hoe middels welke fysiotherapeutische behandelmethodes deze klachten behandeld kunnen worden.

Soorten rugklachten

Rugklachten kunnen onderverdeeld worden in aspecifieke en specifieke klachten en chronische en acute klachten. Men kan pijn ervaren in de rug door het optreden van verschillende aandoeningen, zoals een spit, hernia in de lage rug, ischias, slijtage in de onderrug, instabiliteit van de rug en door het posturaal syndroom.

Aspecifieke rugklachten

Rugklachten zijn onder te verdelen in aspecifieke rugklachten en specifieke rugklachten. Aspecifiek houdt in dat er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor het ontstaan van de klacht is, hierbij zijn er geen zichtbaar letsels, maar zijn er wel klachten. Voorbeelden van aspecifieke klachten zijn klachten die ontstaan door een verkeerde houding, eenzijdig bewegingspatroon, stress of een verhoogde spierspanning. Daarnaast zijn triggerpoints in de spier niet goed waarneembaar met beeldvormend onderzoek en vallen dus ook onder aspecifieke klachten. Uit ervaring weten wij dat bij merendeel van de klachten aan de rug het gaat om aspecifieke rugklachten.

Specifieke rugklachten

Bij specifieke rugklachten is het wel duidelijk waardoor de klacht is ontstaan en is er weefselschade zichtbaar. Voorbeelden van specifieke rugklachten zijn een hernia van de lage rug, slijtage van de tussenwervels en een wervelfractuur.

Naast de onderverdeling van aspecifieke en specifieke rugklachten zijn de rugklachten ook onder te verdelen in acute en chronische rugklachten
Acute rugklachten: Klachten die korter dan zes weken aanwezig zijn vallen onder acute klachten.

Chronische rugklachten

Chronische klachten van de rug zijn klachten die langer dan drie maanden aanwezig zijn. Veel mensen denken dat chronische klachten niet te verhelpen zijn, maar het tegendeel is echter waar. Door middel van dry needling therapie kunnen rugklachten die en lange tijd aanwezig zijn goed worden verholpen.

Behalve de onderverdeling van de verschillende soorten klachten van de rug zijn de klachten ook onder te verdelen per aandoening. Immers niet elke klacht is hetzelfde. Ontdek hieronder de verschillende aandoeningen die pijnklachten in de rug geven.

Acute rugpijn

Acute lage rugpijn wordt ook spit genoemd. Bij deze aandoening treden acute pijnklachten op in de rug. De meeste mensen geven vaak aan dat de pijn in de rug ‘schiet’. De spit valt onder aspecifieke rugklachten, omdat de precieze oorzaak niet bekend is. Er wordt gedacht dat dit te maken heeft met overbelasting van de tussenwervelschijven van de wervelkolom.

Hernia

Een hernia van de onderrug is een uitstulping van de kern van de tussenwervelschijf in de onderrug. Door deze uitstulping ontstaat er druk op de zenuw waardoor pijn ontstaat in de onderrug. De wetenschappelijke benaming voor een hernia is Hernia Nuclei Pulposi (HNP).

Ischias

Ischias is een aandoeningen waarbij zenuwpijn optreedt door een bedrukking of beklemming van de ischias zenuw. Deze zenuwpijn is te voelen in één of beiden benen. Dit, omdat de zenuw zich bevindt in de onderrug en twee vertakkingen naar beide benen heeft. Deze vertakkingen lopen door tot in de voeten.

Artrose (slijtage)

Bij artrose in de onderrug is er sprake van het dunner worden van de tussenwervelschijven in de wervels. Door het dunner worden van de tussenwervelschijven zal de kwaliteit afnemen, kunnen er botachtige uitsteeksels optreden bij de wervels en zal het kraakbeen verminderen. Door de artrose kunnen de tussenwervelschijven minder goed de schokken in de rug opvangen en kunnen twee of meerdere wervels over elkaar schuren tijdens het bewegen. Hierdoor ontstaat er pijn, artrose wordt ook wel slijtage of degeneratie genoemd.

Verschijnselen
 aspecifiek
:

• De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen, bewegingen en belasting (zoals tillen)
  • Er kan sprake zijn van ochtendstijfheid
  • Er zijn geen algemene ziekteverschijnselen zoals koorts of gewichtsverlies
  • De pijn kan continu aanwezig zijn of in episodes verlopen
  • De eerste episode begint meestal wanneer personen tussen de 20 en 55 jaar zijn
  • Pijn kan uitstralen naar beneden, richting het been of de bil
  • Pijn kan verder uitstralen naar boven, richting de schouderbladen
  • Als de klachten lang vol houden, kunnen er andere klachten komen in andere structuren/delen van het lichaam. Dit verschijnsel wordt ook wel compensatiepijn/ klachten genoemd
  • Instabiliteitsklachten

Fysiotherapie

De ergste pijn in de onderrug gaat meestal binnen 1 of 2 weken over. Als dit niet het geval is, doe je er goed aan een fysiotherapeut te raadplegen. Hardnekkige rugklachten kunnen tot 12 weken aanhouden. Omdat er veel verschillende oorzaken voor rugpijn kunnen zijn, doet de fysiotherapeut na de intake eerst een uitgebreid onderzoek om te bepalen wat de oorzaak is van uw rugpijn. Naast behandeling door oefeningen krijg je advies over houdingen die de rug ontlasten, om zo het herstel te versnellen.

Wat kan u zelf doen

• Gebruik bij het tillen meer je benen; je rug wordt zo minder belast
  • Houd bij bukken en tillen altijd je rug recht en span je buikspieren
  • Houd de last die je moet tillen zo dicht mogelijk bij je lichaam
  • Draai nooit met je rug terwijl je iets tilt. Dat kan de structuren in je rug beschadigen
  • Vermijd bewegingen en sportoefeningen waarbij je je rug hol trekt
  • Let op je gewicht. Overgewicht schaadt
  • Doe buik- en rugversterkende oefeningen om je houding te verbeteren
  • Zorg voor goed schoeisel bij het sporten
  • Zit, lig of sta nooit lang in dezelfde houding
  • Loop niet of zo min mogelijk op hoge hakken
  • Gebruik een goede bureaustoel met een hoge, verstelbare rugleuning, kantelbare zitting en verstelbare armleuningen
  • Slaap op een matras dat de natuurlijke positie van je wervelkolom in stand houdt; zorg daarbij voor een harde onderlaag.