Nekklachten

Nekklachten kunnen erg vervelend en beperkend zijn. Er zijn veel structuren in de nek die de klachten kunnen veroorzaken. Nekpijn komt vaak voor.

De meest voorkomende nekklachten zijn;

• Stijve nek
  • Whiplash
  • Spierknopen
  • Artrose
  • Nekhernia

Het beloop van nekpijn is zeer divers. Binnen 7 weken is meer dan de helft (51,6%) van de mensen met nekpijn volledig klachtenvrij. Na 52 weken is 63,4% volledig hersteld. Slechts een heel klein deel (4-5%) van mensen met nekpijn kunnen hun werk en hobby’s niet meer uitvoeren door de nekpijn.
Rond de 70% van de bevolking krijgt ooit te maken met nekklachten. Op ieder willekeurig tijdstip heeft 20,6% van de volwassen Nederlandse bevolking te maken met nekklachten. Per jaar krijgt 14,6% van de Nederlandse bevolking te maken met een nieuwe episode van nekpijn. 80% van deze mensen heeft milde nekpijn en minder dan 5 procent wordt fors beperkt in zijn dagelijkse activiteiten. Het voorkomen van nekpijn stijgt met de leeftijd en is onder de Nederlandse bevolking het hoogst in de leeftijdsgroep 50-59 jaar.

Factoren waardoor nekklachten kunnen ontstaan:

• Een whiplash als gevolg van een sport- of (auto)ongeluk
  • Overbelasting van nekspieren
  • Provocerende bewegingen
  • Langdurig in een ‘verkeerde’ houding zitten, lopen, staan of slapen
  • Spierverrekking
  • Nekhernia
  • Vermoeidheid, spanningen, stress
  • Slijtage
  • Kou/tocht
  • Schouderletsel
  • Artrose
  • RSI

Wat zijn de klachten

Nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben, en dus ook door uiteenlopende dingen worden veroorzaakt. Een vaak voorkomende oorzaak is een verkeerde houding. Doordat steeds meer mensen een zittend beroep hebben en hierbij de houding vaak niet optimaal is komen er in deze groep veel nekklachten voor. Vaak voorkomend is een stijf gevoel in de nek, doortrekkend naar het hoofd (wat hoofdpijnen kan veroorzaken) of naar de schouderbladen. Ook kan er uitstraling in de armen worden gevoeld, dit kan onder andere bestaan uit tintelingen, schietende pijn en/of een doof gevoel in de arm/ hand.

De volgende symptomen komen vaak voor bij nekklachten:

• Stijfheid in de nek
  • Pijnscheuten
  • Uitstraling schouder/arm
  • Pijnklachten in nek, arm of schouders
  • Uitstraling naar het hoofd
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Tintelingen
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Nek niet goed kunnen bewegen

Fysiotherapie

Fysiotherapie en manuele therapie kunnen het herstel van nekklachten bevorderen door middel van voorlichting. De fysiotherapeut kan uitleg geven over het klachtenbeeld en je vertellen hoe je het beste met de klachten om kunt gaan. Door middel van oefentherapie kunnen we je helpen sneller te herstellen en het terugkeren van nekklachten voorkomen. De fysiotherapeut kan je lichte nekoefeningen voorschrijven om de spierfunctie van de nekspieren te verbeteren en om de beweeglijkheid te bevorderen. Uit onderzoek is gebleken dat oefentherapie effectiever is dan rust en pijnstilling of informatie en een nekkraag. Daarnaast kan manuele therapie helpen. Manipulatie en mobilisatie kunnen op korte termijn effectief zijn. Mat name een combinatie van manipulatie/mobilisatie en oefentherapie is effectief gebleken bij nekpijn.