Hielspoor

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Dit wordt peesplaatontsteking of fasciitis plantaris genoemd. Typische symptomen zijn pijn onder de hiel bij lang staan of lopen.

Hielspoor/ peesplaatontsteking is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn. Meer dan 10% van de mensen heeft er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er gemiddeld vaker last van dan mannen. De meeste patiënten zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen, en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn.

De oorzaak van hielspoor of peesplaatontsteking is bijna altijd overbelasting of stress aan de hiel of de aanhechtende pezen als de peesplaat en de achillespees. Dit veroorzaakt een steriele ontsteking waar de peesplaat onder de voet aan de hiel hecht.

Helaas is er bij hielspoor of peesplaatontsteking niet altijd één duidelijke oorzaak aan te wijzen. Soms zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen. Hier is een lijst met de meest voorkomende:

• Sporten: dit veroorzaakt vaak overbelasting
  • Voetafwijkingen als platvoeten en holle voeten
  • Stijve kuitspieren
  • Slechte schoenen: geen goed voetbed en/ of slechte demping
  • Trauma: soms kan hielspoor van het ene moment ontstaan, bijvoorbeeld door het met de hiel stappen op een steentje of een andere beschadiging
  • Geen demping in de schoenen
  • Overgewicht (soms door zwangerschap)
  • Leeftijd, vooral bij mensen boven de 45 jaar komt het meer voor (bij kinderen komt het ook voor, maar dan hebben we het over de ziekte van Sever Schinz, deze gaat meestal vanzelf over)
  • Staand beroep: Veel en lang staan veroorzaakt veel druk op de hiel
  • Hielkussen atrofie (weinig dempend vetweefsel onder de hiel, vooral bij ouderen)
  • Stijve voetzool (de schoen moet goed kunnen afwikkelen)
  • Klem zitten van de zenuw op de plek van het hielspoor

Dit zijn de meest voorkomende hielspoor symptomen:

• Pijn onder de hiel. Vooral ’s ochtends of na langere tijd stil zitten is hielpijn een van de meest genoemde symptomen. Dit kan vaak beter worden door wat te gaan lopen en op te warmen. De zenuwen en bloedvaten raken in een rusttoestand bij stilstand, en raken dan direct gestrestst als er weer op gestaan wordt. Na een stukje lopen wennen de zenuwen weer en wordt de hielpijn weer wat minder. Bij zware vormen van hielspoor kan echter ook dit niet te lang worden volgehouden.
  • Pijn onder de voet na stilzitten.
  • Pijn bij lopen, vooral bij net opstarten. Na een beetje opwarmen neemt de voetpijn vaak wel iets af.
  • Problemen om lang stil te staan. Vooral bij mensen die een staand beroep uitoefenen is dit lastig te vermijden, en kan dit zeer pijnlijke voeten veroorzaken. Niet voor niets is een van de Engelse vertalingen van hielspoor “Policeman’s heel”
  • Stijf of gespannen aanvoelen van de peesplaat onder de voet. De peesplaat voelt soms duidelijk strak en gespannen aan, ook weer een stressreactie. Ook de achillespees is soms stijf en een beetje pijnlijk.
  • Hielpijn bij autorijden is ook een typisch hielspoor symptoom, door de onnatuurlijke houding van de voet (cruise control helpt).
  • Vaak is de hielpijn niet heel strak te lokaliseren, de hele onderkant van de hiel voelt dan wat beurs. Ook kan de pijn de ene dag minder of meer zijn dan de andere of uitstralen over de hele hiel.

Behandeling

Bij hielspoor zijn verschillende behandeltechnieken mogelijk. De juiste behandeling kan ervoor zorgen dat de klachten verholpen worden. In samenspraak met je therapeut ga je op zoek naar wat voor jou de beste methode is. Vaak is dat een combinatie van behandelmogelijkheden. Denk aan: Shockwave Therapie, aangepaste zooltjes, biomechanische correcties, advies belasting/belastbaarheid, afvallen etc.