Vliegwieltraining

Wat is vliegwieltraining?

Wat valt er nog te verbeteren aan krachttraining? Blijkbaar genoeg, want flywheel training blijkt een veel betere weerstand om mee te werken dan steekgewichten of vrije gewichten.

Flywheel training (ook wel inertie training of Kinetic training genoemd) maakt gebruik van de vliegwiel technologie, die is ontwikkeld aan het prestigieuze Karolinska Instituut (Zweden). Deze technologie wordt onder andere gebruikt door de NASA omdat het astronauten in staat stelt om te trainen in een gewichtloze omgeving.

Bij flywheel training zijn de gewichten uit de traditionele krachttrainingsapparatuur vervangen door een op een as gemonteerd draaiend vliegwiel. Om deze as is een koord gewikkeld, waarvan aan het uiteinde door de patient wordt getrokken. Het vliegwiel werkt als een soort 'jojo'; hoe harder eraan getrokken wordt, hoe meer weerstand men ondervindt en hoe harder het vliegwiel vervolgens weer terugdraait. 

Het gaat bij Kinetic training dus om versnelling en afremming van een draaiende schijf. En dat gebeurt elke beweging op het juiste niveau, aangepast aan fitheid of vermoeidheid van elke beweging of herhaling. Met een concentrische beweging trekt de patiënt het vliegwiel in beweging en rolt het koord af. Hiervoor moet hij dus de inertie overwinnen. Is het koord helemaal afgewikkeld, dan wordt dit door het snel draaiende vliegwiel vanzelf weer opgerold, zoals bij een jojo.

Excentrische overload

Door het terugdraaien wordt de patiënt gedwongen in een ‘retour’ beweging die hij moet afremmen naar snelheid nul. Er wordt aldus een excentrische weerstand of overload gecreëerd die niet te behalen is met traditionele krachttraining.

Uit wetenschappelijk onderzoek is al lange tijd bekend dat excentrische overload training zeer effectief is, het zorgt voor meer spiergroei en heeft grotere positieve effecten op bindweefsel en pezen. Echter is een excentrische overload met traditionele krachttraining niet of nauwelijks op een praktische en veilige manier te creëren.

Traditioneel vs fyzziokinetic

Het linker plaatje toont de suboptimale belasting bij traditioneel trainen en de optimale (variabele) belasting bij Flywheel training. Bij flywheel training is elke herhaling maximaal effectief, zowel concentrisch als excentrisch. Bij trainen met gewichten zijn alleen de laatste herhalingen op het juiste niveau. Tevens kan een excentrische overload worden gerealiseerd. Dat is uitzonderlijk en levert een snelle toename van spierfunctie en -vermogen.

Kortom, waarom suboptimaal trainen als het effectiever kan?

Wetenschappelijk onderzoek

Bij traditionele training met gewichten is van een serie van 10 herhalingen alleen de laatste optimaal. De eerste negen zijn underloaded. Met Kinetic training is élke herhaling optimaal. En dus is de training effectiever. Daarnaast is de training functioneel, kan ADL en sportspecifiek worden getraind en ervaren patiënten het als prettig.

Op deze website vind je onder het kopje Kennis - medische fitness diverse studies die het positieve effect van excentrisch trainen aantonen.

Wat zeggen anderen

Alle ervaringen

Ik was na ongeveer 2,5 maand weer volledig aan het werk en kon ook mijn hobby mountainbiken weer oppakken.

R. van Dijk

Ervaring na meniscusletsel

Na een paar weken zag en merkte ik al resultaat. Nu, na twee jaar niet voluit gesport te hebben, sta ik weer op het veld. Mijn persoonlijke doelstelling (pijnvrij trainen en weer wedstrijden spelen) is behaald.

R. van Klinken

Ervaring na knieklacht